Inspirace: 3D skenování s Kinectem

Ke skautingu - ale vlastně lidské nátuře obecně - patří odjakživa mimo jiné zvídavost a objevování. A tak se mezi hromadou povinností a věcmi na vyřazení objevil senzor k herní konzoli. Akorát bez té správné konzole. Začal jsem tedy googlit co se s takovým senzorem dá dělat... a ejhle, 3D skenování!

Kinect je jednoduše řečeno chytrá kamera, umožňující ovládání herní konzole Xbox pomocí gest. Pro nejnovější generaci Xboxu byste ho však hledali marně. Celkem spatřily světlo světa jen dvě generace – Xbox 360 a Xbox One, přičemž v roce 2017 byl vývoj Kinectu ukončen pro nedostatečnou popularitu a tedy nedostatek her, které by ho podporovaly.

Představení zařízení Kinect
foto: Reuters

Připojení k PC (Windows)

Pro propojení s PC je potřeba dodatečný adapter, který lze vcelku levně sehnat třeba na Amazonu nebo u nás na Konzoliště.cz.

AC Adapter pro Kinect Xbox 360 a PC
AC Adapter pro Kinect Xbox 360 a PC

Dále je nutné nainstalovat systémové ovladače. Ačkoliv poslední verze je 2.0, doporučuji na Windows 10 sáhnout rovnou po 1.8 – ty totiž fungují narozdíl od novější verze bez problému (podle jiných článků jsem nebyl jediný, kdo měl s verzí 2.0 potíže).

Kromě ovladačů je možné se poohlédnout po Developer Toolkit, který obsahuje řadu zajímavých demonstrací možností Kinectu, stejně jako nástroje a návody pro vývojáře.

🔗 Kinect for Windows SDK v1.8
🔗 Kinect for Windows Developer Toolkit v1.8

Vytvoření modelu

Samotný účel Kinectu není v zásadě 3D skenování a proto má určité limity senzor samotný. I přesto je s ním možné při troše snahy vytvořit zajímavé věci. Na internetu lze nalézt řadu programů; na dva z nich které jsem zkoušel můžete mrknout níže.

Pro doplnění – skenování může probíhat typicky dvěma způsoby. Prvním je s kamerou v ruce nasnímat objekt ze všech úhlů, což se hodí pro většinu situací. Druhým je selfie, při kterém je nutné postavit se před senzor a otočit se o 360 stupňů (rychlost otáčení záleží na požadované kvalitě). Zní to snadně, dokud to neděláte podvacáté. :D

ReconstructMe

Jednoduchý skenovací software, které je navíc pro nekomerční použití zcela zdarma. Není nutné žádné zdlouhavé nastavení – v zásadě stačí nastavit správný typ vstupního senzoru a v případě potřeby selfie režim, určený speciálně pro busty a jejich následný 3D tisk.

Přímo na webu lze nalézt jednoduché návody jak program používat (včetně videí). Export umí do STL, OBJ, 3DS, a PLY. Formát .stl využijete nejčastěji pro 3D tiskárny, .obj pro editory jako je Blender, .3ds pak pro Autodesk 3ds Max a nakonec .ply, zde se jedná obecný formát pro ukládání dat z 3D skenerů.

Osobní zkušenost: konfigurace programu je jednoduší – většina věcí je na pozadí automatická (vyplnění prázdných míst, kolorizace), hůře zvládá práci s přechodem světla, s exportem do .obj jsem měl problém (prakticky se neuložil). Nicméně pro hobby použití ideální.

Web: https://www.reconstructme.net/

úvodní obrazovka ReconstructMe

Skanect

Oproti ReconstructMe se jedná o robustnější software, jehož free verze je lehce limitovaná (pro osobní použití ale v podstatě bez omezení). Oproti již zmíněným formátům pro export nabízí také VRML a přímý upload do Sketchfab a Shapeways (Pro verze).

Osobní zkušenost: vyžaduje více hraní s konfigurací před skenováním, některé kroky po skenu (vyplnění mezer, kolorizace a další) volí uživatel / nejsou automatické. Tento program je tedy vhodný pro náročnější.

Web: https://skanect.occipital.com/

příprava na skenování (Skanect)
post-processing skenu (Skanect)

Let’s play!

Svůj model si můžete následně nechat vytisknout na 3D tiskárně, anebo importovat do některých nástrojů / 3D editorů, jako je třeba open-source Blender. Pokud máte poslední verze Windows a chcete si model sami nabarvit, stačí zapnout Malování 3D!

Malování 3D (Microsoft)
Blender
Scan and 3D Print Yourself - XBOX Kinect - 3D Printer
příklad 3D tisku busty

Závěrem

3D skenování může být zajímavý doplněk do roverské, či pokročilější skautské činnosti. V dnešní době není téměř nic nemožné a tak si můžete vytisknout třeba své družinové busty, nebo vymodelovat 3D scénu virtuální výpravy – či rovnou udělat krátkou animaci?

Užívejte a objevujte!