Kinect je jednoduše řečeno chytrá kamera, umožňující ovládání herní konzole Xbox pomocí gest. Pro nejnovější generaci Xboxu byste ho však hledali marně. Celkem spatřily světlo světa jen dvě generace – Xbox 360 a Xbox One, přičemž v roce 2017 byl vývoj Kinectu ukončen pro nedostatečnou popularitu a tedy nedostatek her, které by ho podporovaly.
Připojení k PC (Windows)
Pro propojení s PC je potřeba dodatečný adapter, který lze vcelku levně sehnat třeba na Amazonu nebo u nás na Konzoliště.cz.
Dále je nutné nainstalovat systémové ovladače. Ačkoliv poslední verze je 2.0, doporučuji na Windows 10 sáhnout rovnou po 1.8 – ty totiž fungují narozdíl od novější verze bez problému (podle jiných článků jsem nebyl jediný, kdo měl s verzí 2.0 potíže).
Kromě ovladačů je možné se poohlédnout po Developer Toolkit, který obsahuje řadu zajímavých demonstrací možností Kinectu, stejně jako nástroje a návody pro vývojáře.
🔗 Kinect for Windows SDK v1.8
🔗 Kinect for Windows Developer Toolkit v1.8
Vytvoření modelu
Samotný účel Kinectu není v zásadě 3D skenování a proto má určité limity senzor samotný. I přesto je s ním možné při troše snahy vytvořit zajímavé věci. Na internetu lze nalézt řadu programů; na dva z nich které jsem zkoušel můžete mrknout níže.
Pro doplnění – skenování může probíhat typicky dvěma způsoby. Prvním je s kamerou v ruce nasnímat objekt ze všech úhlů, což se hodí pro většinu situací. Druhým je selfie, při kterém je nutné postavit se před senzor a otočit se o 360 stupňů (rychlost otáčení záleží na požadované kvalitě). Zní to snadně, dokud to neděláte podvacáté. :D
ReconstructMe
Jednoduchý skenovací software, které je navíc pro nekomerční použití zcela zdarma. Není nutné žádné zdlouhavé nastavení – v zásadě stačí nastavit správný typ vstupního senzoru a v případě potřeby selfie režim, určený speciálně pro busty a jejich následný 3D tisk.
Přímo na webu lze nalézt jednoduché návody jak program používat (včetně videí). Export umí do STL, OBJ, 3DS, a PLY. Formát .stl využijete nejčastěji pro 3D tiskárny, .obj pro editory jako je Blender, .3ds pak pro Autodesk 3ds Max a nakonec .ply, zde se jedná obecný formát pro ukládání dat z 3D skenerů.
Osobní zkušenost: konfigurace programu je jednoduší – většina věcí je na pozadí automatická (vyplnění prázdných míst, kolorizace), hůře zvládá práci s přechodem světla, s exportem do .obj jsem měl problém (prakticky se neuložil). Nicméně pro hobby použití ideální.
Web: https://www.reconstructme.net/
Skanect
Oproti ReconstructMe se jedná o robustnější software, jehož free verze je lehce limitovaná (pro osobní použití ale v podstatě bez omezení). Oproti již zmíněným formátům pro export nabízí také VRML a přímý upload do Sketchfab a Shapeways (Pro verze).
Osobní zkušenost: vyžaduje více hraní s konfigurací před skenováním, některé kroky po skenu (vyplnění mezer, kolorizace a další) volí uživatel / nejsou automatické. Tento program je tedy vhodný pro náročnější.
Web: https://skanect.occipital.com/
Let’s play!
Svůj model si můžete následně nechat vytisknout na 3D tiskárně, anebo importovat do některých nástrojů / 3D editorů, jako je třeba open-source Blender. Pokud máte poslední verze Windows a chcete si model sami nabarvit, stačí zapnout Malování 3D!
Závěrem
3D skenování může být zajímavý doplněk do roverské, či pokročilější skautské činnosti. V dnešní době není téměř nic nemožné a tak si můžete vytisknout třeba své družinové busty, nebo vymodelovat 3D scénu virtuální výpravy – či rovnou udělat krátkou animaci?
Užívejte a objevujte!